Pálinkakóstoló

Miért igyunk pálinkát?

A pálinka hungarikum; a magyar kultúra és gasztronómia egyik legjelentősebb értéke. S mindezek mellett kiváló élettani hatásai vannak:

  • orvosilag bizonyított a pálinka emésztésjavító és stresszoldó hatása;
  • csökkenti a vér koleszterin szintjét;
  • csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát;
  • csökkenti a magas vérnyomást;
  • köhögés, rekedtség esetén fertőtleníti a gyulladt torkot.

A pálinkakóstolás szabályai:

  • a pálinkát talpas, alul öblös, felfelé szűkülő átlátszó üvegpohárból ("tulipános phárból) a legjobb kóstolni: az alsó öblös rész a pohár közepe felé irányítja az illatokat, így a felső kiszélesedő rész ezt a koncentrált illatot közvetíti a fogyasztó felé;
  • a pálinkát valójában szobahőmérsékleten (17-19 Celsius-fokosan)  kell fogyasztani – ekkor mutatkozik meg leginkább a pálinka aromája;
  • első lépésként vizsgáljuk meg a pálinka színét, tisztaságát, illatát;
  • az igazán jó pálinkát lassan kortyolva, ízlelgetve kell fogyasztani, hogy igazán élvezni lehessen a gyümölcsös zamatát;
  • a pálinka elfogyasztása után végezzünk szárazpróbát: kezünkkel néhány percig melegítsük az üres poharat, majd a poharat szagoljuk meg még egyszer; a pohár belső falán maradt pálinkának köszönhetően érezni fogjuk a pálinka száraz illatát, amely az ital minőségéről árulkodik (ha aroma lenne benne, az az alkohollal együtt elillanna; ha megmarad a gyümölcsillat, a pálinka valóban gyümölcsből készült);
  • a pálinka kóstolásakor (erős alkoholtartalma miatt) nem ajánlott a túl sok fajából összeállított sor;  az ajánlott mennyiség legfeljebb 5-6 fajtájú pálinka;
  • ha többféle pálinkát kóstolunk egymás után, figyeljünk arra, hogy két ital között valamilyen étellel semlegesítsük az ízeket;
  • a pálinkát kis mennyiségben kell fogyasztani; a kis mennyiségnek is elegendőnek kell lennie arra, hogy a pálinka megmutassa valódi erényeit.

További információk: A pálinkafogyasztás szabályai




Megosztás
Őrvidéki Pálinka - Magyar